Så var eg komen fram etter om lag tre døgn, lite og inkje
søvn, venting og forseinkingar, men ingen dramatikk å snakke om. Men korleis var
turen til Mathias Flekke syttifire år tidlegare? Det fortel han om i eit brev til ein grannegut heime i Flekke:
Det brevet du faar
blir nok ikke saa langt, og tørt og kjedelig kan ogsaa hende det blir. Det er
rart du naar man skal så langt bort fra hjemmet.
Langt fra kjente og kjære er man fjernet. Mindet om hjemstedet, hvor hver busk
og hver sten bærer minde om barndomsdagene (…).
Reisen her til gikk godt. Lørdagskvelden den
26de juli reiste vi fra Bergen. Billetten kostede fra Bergen og her til kr
174,00. Over Nordsøen fulgte vi med dampskibet ”Mercur”. Det huskede adskilligt
på sig, saa størstedelen af mit reisefølge var ondt søsyge. Jeg var hele tiden
frisk og følte ikke noget til søsygen. Vi kom til Newcastle i England 28de. Det
er ikke sædvanligt at man kommer til denne by, saa vi havde et stort besvær med
at finde agenten. Over England til byen Liverpool kjørte vi med banen på 5
timer. Det var en frygtelig kjøring. I Liverpool var vi 1 1/2
dag. Alle engelske storbyer er lige hverandre. Husene er næsten sorte av
stenkulsrøg. Jeg finder det ikke saa underlig om engelskmændene gjerne reiser
til udlandet en tid af aaret. Vi forlod England 30te juli med dampskibet ”Germanic”,
som tilhører ”Hvide stjerneline”. Noksaa bra skib og taalelig behandling.
Kosten skulde være noksaa bra, men jeg kunde ikke rigtig like den. Det kommer vel
med paa slige reiser om man er forsynet med lidt niste selv, især rugkavringer
og spekekjød er godt. Over Atlanterhavet havde vi pent veir, langt penere end
over Nordsøen. Der var 800 mennesker om bord foruden mandskabet, som skulde
udgjøre 156 mand. Skibet er ikke af de største. Der er mange skibe der er mere
end dobbelt saa store. Omtrent 9 døgn var vi i havet og 3 døgn tog det med
jernbanen fra New York og op her til St. James. (Det udtales St. Jems.)
Eg trur det er snakk om St. James som ligg sør i Minnesota. Det slår meg at han ikkje skriv det slag om sjølve møtet med
USA då han kom til lands i New York. Det har kanskje gått så raskt og
knirkefritt at han ikkje kjem på å nemne
det. Sidan han nemner agenten i Newcastle og at han snakkar om ein billett frå
Bergen til St. James, skjønar me at heile ferda er nøye tilrettelagd. Verdsveven er så visleg innretta i dag at me finn både bilete og andre opplysningar om gamle skip. Her er "Mercur"! Og kva med "Germanic"-skuta. Jamvel turen til Mathias er nemnd: Frå Liverpool 30.7.1890 til New York 8.8! Berre klikk her!
Og han slapp å dra innom Island. Men seksten reisedagar pluss turen frå Flekke til by'n vart nok drygare enn mine tre
Og han slapp å dra innom Island. Men seksten reisedagar pluss turen frå Flekke til by'n vart nok drygare enn mine tre
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar